Na našem webu se objevují povedené inzerce a reklamy především z přelomu 19. a 20. století. Narazil jsem však na zajímavý článek, který pojednává o marketingových praktikách v dobách nejstarších, kdy ještě neexistovaly marketingové agentury a obchodník musel využít vlastní prohnanost, aby přesvědčil zákazníka o výhodnosti koupě a porazil konkurenci.
Takový nejstarší reklamní inzerát má být stár zhruba 5 tisíc let AC a úlisný obchodník jej pojal jako výzvu k chycení otroka:
„V Thébách tehdy velice chytře vychválil svůj obchod s látkami jeden moudrý kupec. Tvrdil totiž, že hledá uprchlého otroka, nicméně se na inzerátu nezapomněl zmínit, že odměnu dá tomu, kdo jej přivede do obchodu s nejkvalitnějšími látkami tkaných a zdobených podle nejlepšího vkusu…“
Zajímalo by mě, jak reklama zapůsobila. Ony takové podvůdky bývají často ošemetné: taky se mohlo stát, že se ve dveřích krámku krom davu žádostivých zákazníků objevil nějaký sympatický Théban s náhodně odchyceným otrokem žádající slibovanou odměnu.
Zájemci si mohou přečíst celý článek.
Napsat komentář